http://poly-universe.com

Üdvözlet

Felhasználónév:

Jelszó:


Adatok megjegyzése

[ ]
[ ]
[ ]

Online

Vendégek: 1
Tagok: 0
Ezen a lapon: 1
Tagok: 378, legújabb: Gaborg87

Szavazás


Melyik alábbi játékokkal játszol a leggyakrabban?



Sokszereplős online szerepjátékokkal (MMORPG)

Sokszereplős online stratégiai játékokkal (MMORTS)

Sokszereplős online lövöldözős játékokkal (MMOFPS)

Egyéb, online többjátékos (multiplayer) játékokkal

Fórumos, emailes, chates szerepjátékokkal (FRPG)

Számítógépes egyszemélyes (single player) szerepjátékokkal (CRPG)

Asztali szerepjátékokkal (RPG)

Táblás / asztali vagy gyűjtögetős kártyákon alapuló stratégiai játékokkal

Élő szerepjátékokkal (LARP, live)

Egyikkel sem játszom (gyakran)!



Kiírta Ricardos
szavazat: 2983
Korábbi szavazások


Facebook MySpace Twitter

A legtöbb játék elbukna a Bechdel-teszten?
csütörtök 17 július 2014 - 08:58:47 | Posztolta: Banyai Fanni



Manapság egyre nagyobb az igény arra, hogy a filmnézésre vagy játszásra fordított idő tartalmasan teljen, és valami új, inspiráló vagy elgondolkodtató élményt adjon. Szükségünk van olyan szuperhősökre, akik bőrébe bújva átéljük az univerzum megmentésével, több ezer rabszolga felszabadításával vagy egy diktátor zsarnokságának véget vetésével járó katartikus élményt.


Igen, kellenek ilyen filmek és még több játék! De mi is alkotja ezeknek a történeteknek a központját? A konfliktus és a karakter jelleme. Viszont senki nem akar egy olyan hőssel azonosulni, akinek nincsenek egyéni gondolatai. Mégis sokszor találkozunk velük játékokban és filmekben is. Gondoljatok csak a női karakterekre!

Ahhoz, hogy megértsük, miért lenne érdemes a játékok készítőjének olyan játszható női karaktereket teremteni, akikkel szívesen azonosul a játékos, más média műfajokat is meg kell vizsgálnunk. Reklám és film tartalomelemzések alapján a kutatók azt tapasztalták, hogy akár egy félpercnyi reklám erejéig is nagyobb szerepet kap a megjelenő férfi szereplő. Ő válik dominánssá, vezetővé, míg a női szereplő a hagyományos nemi szerepében jelenik meg (gondoskodó anya, csábító, támogató feleség), vagy mint tárgy, szexobjektum, jutalom, esetleg negatív esemény áldozataként reprezentálódik.

Nem meglepő, hogy manapság egyre többen elemeznek bármilyen fikciós művet (film, prózai és epikus mű) a Bechdel-teszt segítségével. Így a játékok is górcső alá kerülhetnek. A Bechdel-teszt három fontos kritériuma, hogy legyen olyan jelenet a fikciós műben, amelyben (1) két nő szerepel, (2) beszélgetnek egymással és (3) nem (csak) férfiakról. Bármennyire is egyszerűnek tűnnek a kritériumok, sokunk kedvenc könyve vagy filmje elbukik a teszten, ha ilyen kritikus szemmel tekintünk rá.

Mi a helyzet a játékokkal? Az első kutatások a játékok agressziót és az erőszakos magatartást kiváltó hatásait vizsgálták. Ma már számos kutatás áll rendelkezésre ahhoz, hogy elmondhassuk, koránt sem egyértelmű ok-okozati kapcsolat áll az említett dolgok között. Főleg, ha belegondolunk abba, hogy a játékok milyen széles palettája áll rendelkezésünkre. Szinte bármilyen témát, stílust választhatunk, ma már például a kecskék vagy a szép füves tájak iránti érdeklődésünket is kiélhetjük a Goat Simulator vagy a Rock Simulator nevű játékszoftverek segítségével.

Saját kutatásaimban azonban egészen más aspektusát közelítettem meg a játékok elemzésének. Fontosnak tartom feltenni azokat a kérdéseket, melyek a sztereotípiákat, a normákat vagy akár a nemi ideológiákat térképezik fel a játékok tükrében. Ennek fényében merül fel a következő kérdéskör is: Vajon a játékok átmennének-e a Bechdel-teszten? Egy női karakter mikor válik egyenértékű, szerethető, játszható karakterré egy férfi mellett?

Gondoljunk egy átlagos női karakterre. Többségében még mindig egy tárgynak kezelt személy jelenik meg előttünk. Mi a fő szerepe egy ilyen hősnőnek? Elcsábítani a főhőst (aki természetesen férfi), vagy jutalmává válni. Esetleg áldozati pozícióba kerül, amely arra motiválja a főhőst, hogy a lehető legheroikusabb módon próbálja kimenekíteni őt szorult helyzetéből.
Az első ilyen jellegű pszichológiai játékelemzések is erre fókuszáltak. Többek között azt vizsgálták, hogy milyen a női karakterek fizikai megjelenése, illetve milyen viselkedési jellemzők vonatkoznak rájuk. A külső attribútumok relevanciája az eltárgyiasítás esetében játszik fontos szerepet, a cselekvési mintázatok pedig a tradicionális sztereotípiákat térképezi fel.



Mégis úgy tűnik, hogy mind a filmek kedvelőinek körében, mind a játékosvilágban megnövekedett az igény arra, hogy legyenek erős női szereplők, ahogy erős férfi karakterek is vannak. Legutóbbi jó példa erre az Ubisoft által fejlesztett Assassin’s Creed Unity. A játék készítése során a játékosok azt várták a tervezőktől, hogy játszható karakterek között nő is legyen. Hatalmas felháborodást keltett, amikor a fejlesztők nem túl meggyőző érvekkel alátámasztva bejelentették, hogy nem lesz női szereplő.

Láthatjuk, hogy a hagyományos női karakterek joggal unalmassá válhatnak, hiszen funkciójuk nem más, mint valamilyen módon alárendelődni a férfi főszereplőnek. Pedig az igény megvan rá, hogy nemtől függetlenül játszhassunk egy jól felépített háttértörténettel rendelkező és minden hibája ellenére szerethető női karakterrel.

Nektek van olyan játékélményetek, ahol egy igazán erős női karakterrel játszhattatok? Válaszaitokat várjuk Facebookon vagy kommentben!



Bányai Fanni
JátékosLét Kutatóközpont tagja


Ez az oldal e107 portál rendszert használ, és a GNU GPL licensz alatt lett kiadva.